
Slutet på året närmar sig med raska steg, vilket även betyder att det för många är dags för inventering av sitt varulager. Vi ska här försöka besvara några vanliga frågor angående inventering.
Varför måste jag inventera mitt varulager?
Den enkla förklaringen är att det finns ett lagkrav[1] på att du ska inventera ditt lager. Men det finns även andra skäl till varför du bör inventera ditt lager. Vid inventeringen är det ett bra tillfälle att identifiera vad som faktiskt finns i lagret och eventuella inkuranta artiklar som har förlorat eller minskat sitt värde.
En större förståelse över vilka artiklar som faktiskt säljs och eventuella ”hyllvärmare” som blir kvar, kan hjälpa er vid planeringen av era inköp. Är det någon artikel som vi behöver beställa mer av? Finns det artiklar som inte omsätts lika snabbt och som vi kan beställa mer sällan? Beställer vi vissa artiklar i för stora kvantiteter?
Hur ofta ska jag inventera mitt varulager?
Enligt lag skall du genomföra en total inventering minst en gång per år. Självklart kan man inventera oftare än så och det är sällan en nackdel. Hur ofta man inventerar kan bero på många olika faktorer, såsom om man har ett lagersystem eller vilket lagersystem man använder, om lagret är lätt att inventera, i vilken bransch man verkar och hur stort lagret är etc. Om man har ett tillförlitligt lagersystem och bra inarbetade rutiner kan man göra så kallade rullande inventeringar löpande under året. Då räknar du inte hela lagret vid ett och samma tillfälle, utan det räcker att varje artikel har inventerats minst en gång under året.
Fördelar med att inventera oftare och löpande uppdatera lagervärdet är att du under året får en mer rättvisande resultatuppföljning. Det kan även göra det enklare att identifiera vad som säljs och vad som riskerar att bli inkurant samt förbättra era inköpsrutiner.
Har man inget lagersystem och endast inventerar en gång per år, är det vanligt att man utför inventeringen på räkenskapsårets sista dag. Om du inventerar före eller efter den sista dagen på året, måste du säkerställa att du fångar upp de transaktioner som skett i perioden däremellan och justerar för dessa så att lagret per balansdagen bara innehåller det som då fanns i lagret.
Vad ska jag tänka på vid inventeringen?
En smidig inventering brukar bygga på planering och bra rutiner. Här kommer några tips på hur ni kan gå till väga:
- Utse en ansvarig person.
- Upprätta en inventeringsinstruktion. Denna beskriver hur inventeringen ska gå till, vad som är viktigt att tänka på.
- Det underlättar om det är minst två personer som inventerar – en räknar och en som skriver.
- Hitta ett systematiskt arbetssätt som minkar risken för att artiklar räknas två gånger eller missas helt och hållet. Var tydlig med att märka de platser och artiklar som har räknats.
- Följ upp inventeringen omgående. Undersök differenser mellan vad som inventerats och vad lagersystemet visade, gör en inkuransbedömning, vilket pris har använts för artiklar mm.
Varför ska en revisor göra en kontrollinventering?
Om varulagret är väsentligt i förhållande till företagets ekonomi i övrigt, ska en revisor närvara vid eller i nära anslutning till inventeringstillfället enligt de regler som revisorer har att följa. Eftersom revisorn ska kunna uttala sig om huruvida företagets resultat- och balansräkning är rättvisande bör revisorn i allt väsentligt ha koll på att lagret existerar och dess skick samt att rätt kvantiteter och priser har använts i sammanställningen av lagervärdet.
Hoppas detta har varit till hjälp och tveka inte på att kontakta oss på Advise om ni har fler funderingar angående inventeringen av varulagret!
[1] Lag (1955:257) om inventering av varulager för inkomstbeskattningen.